Waarom is fietsen gezond?

Fietsen is gezond: je bent actief in beweging in de buitenlucht. Maar fietsen is om nog meer redenen goed voor de gezondheid. Regelmatig fietsen helpt onder andere tegen diabetes, stress, depressie en hart- en vaatziekten. Ook stimuleert fietsen de vetverbranding. Bijkomend voordeel van fietsen is dat je je gewrichten er niet snel mee belast.

Voordelen van fietsen

Regelmatig fietsen is dus een effectieve manier om vet te verbranden. Daarbij helpt het tegen diabetes, stress, depressie en hart- en vaatziekten. Hoe zit dat precies?

Fietsen & vetverbranding. Door regelmatig te fietsen verbrand je calorieën en bouw je spieren en conditie op. Laat je niet gek maken door je weegschaal: spieren wegen meer dan vet, dus het kan zijn dat je niet meteen afvalt. Maar je vetpercentage daalt wel degelijk. Is vetverbranding de belangrijkste motivatie voor jou om te fietsen? Dan kun je het best rustig fietsen. Als hard fietst verbrand je meer koolhydraten dan vet. Gebruik een hartslagmeter om te weten wanneer je in jouw vetverbrandingszone zit. Af en toe in een heuvelachtig gebied fietsen, of een intervaltraining doen is extra effectief als je vet wilt verbranden.

Fietsen & diabetes. Fietsen verbetert de energiehuishouding en stofwisseling, die bij diabetespatiënten verstoord is. Als je diabetes hebt worden de suikers uit voeding die in je bloed terechtkomen namelijk niet goed opgenomen, wat leidt tot een te hoog bloedglucosegehalte. De extreme schommeling van dit gehalte kan op lange termijn leiden tot pijnlijke lichamelijke klachten. Door te fietsen worden je spieren gevoeliger voor insuline, ze zorgen ervoor dat suikers uit voeding weer beter worden opgenomen. Omdat je door regelmatig fietsen ook meer spieren opbouwt, kan dit een veel impact hebben op het opnameproces.

Fietsen & stress en depressie. Tijdens het fietsen maak je de hormonen serotonine en endorfine aan, dezelfde stoffen waar antidepressiva invloed op heeft. Met fietsen is dit een natuurlijk proces dat automatisch in gang gezet wordt.

Fietsen & hart- en vaatziekten. Een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten is een ongezonde levensstijl, zoals het eten van teveel vetten. Omdat fietsen de vetverbranding stimuleert, kan het helpen om hart- en vaatziekten te voorkomen. Daarnaast wijst onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum uit dat fietsen goed is voor de flexibiliteit van de bloedvaten en de toestand van de vaatwanden. Door beweging worden afvalstoffen beter afgevoerd en neemt de kans op dichtslibbende vaten af.

Een half uur per dag fietsen is al voldoende om de positieve effecten ervan voor je lichaam te ervaren. Zijn de wanden van jouw bloedvaten aangetast, bijvoorbeeld door roken? Dan wordt aangeraden om minstens een uur per dag te fietsen.

Nadelen van fietsen

Hoewel fietsen een laagdrempelige sport is waar je je gewrichten niet snel mee belast, heeft fietsen net als elke andere sport ook nadelen. Denk bijvoorbeeld aan de onderhoud van je fiets. Met een lekke band kom je niet ver, dus die zal je eerst moeten plakken. Een ander nadeel is dat je afhankelijk bent van het weer. Bij slecht weer is het moeilijker om jezelf te motiveren om toch de fiets te pakken en naar buiten te gaan. Mensen die naar hun werk fietsen, noemen ook het bezweet aankomen en de reistijd in vergelijking met treinreizen of autorijden als minpunt.

Voor welke spieren is fietsen goed?

De belangrijkste spieren die je tijdens het fietsen gebruikt, zij de been- en heupspieren. Met name deze spieren:

  • hamstrings
  • quadriceps
  • onderbeenspieren
  • de gluteusspier

Omdat je je lichaam in evenwicht moet houden en je moet sturen, gebruik je ook je buikspieren, borstspieren, arm- en schouderspieren. Hiermee train je onder andere je deltaspieren, triceps en biceps. Ook is fietsen goed voor de spieren in je polsen en handen.

Elke dag fietsen naar het werk

Als je met de fiets naar je werk gaat, ben je minder vaak ziek dan wanneer je met de auto of trein reist. Gemiddeld ruim één dag per jaar. Dat lijkt weinig, maar het bespaart werkgevers veel geld. Of het nou gaat om afstanden van 10 of 20 kilometer, of misschien wel 40 of 50 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.

Andere redenen om met je fiets naar het werk te gaan:

  • het is een goedkope manier van transport;
  • in Nederland is er een goede fietsinfrastructuur;
  • fietsen geeft weinig kans op blessures en belasting van je gewrichten;
  • fietsen is makkelijk in te bouwen in het dagelijks leven;
  • je hebt hiermee direct (al een deel van) je portie lichaamsbeweging gecoverd;
  • en fietsen is dus gezond voor lichaam en geest.

Ben jij een fervent fietser en wil je iets toevoegen? Of heb je leuke fiets(vakantie)plannen die je met ons wil delen?

Show More

Sara

Hi, Sara van Woerden. 32 jaar, gepartnerd met Erik en kersverse mama van Kiki :-). Schrijfdriftig, surfzuchtig, vraaghongerig. Freelance content marketeer en founder van Enwaarom.nl. Vragen, opmerkingen, samenwerken? Contact me!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close