Waarom een koolhydraatarm dieet?

Koolhydraten zijn langzame suikers. Een belangrijke bron van energie voor ons. Maar ook een dikmaker, daarom worden ze door veel mensen als eerste uit hun dieet geschrapt. Bij een koolhydraatarm dieet eet je bijna niets waar koolhydraten in zitten. Denk bijvoorbeeld aan pasta, aardappels, rijst en granen, maar ook saus uit een zakje of pakje.

Koolhydraten? Die-eet ik niet

Voordat ik jullie meeneem in de wondere wereld van koolhydraten, eerst even een kleine disclaimer. Ik ben geen dieetgoeroe, ik heb zelfs nog nooit een dieet gevolgd. En eerlijk gezegd doe ik niets liever dan met een wijntje in mijn hand op het terras zitten en een bitterbal weghakken. Maar ieder pondje gaat door het mondje en in tegenstelling tot die lucky few kan ik helaas niet alles eten wat ik wil zonder aan te komen. Daarom let ik altijd op wat ik eet, pak ik regelmatig de fiets en sport ik twee keer in de week. Én eet ik af en toe koolhydraatarm. Ik mag dit dus zeggen van mezelf.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn dus suikers. En wij hebben suikers nodig om ons te concentreren, ons lichaam overeind te houden en ons de energie te geven die we nodig hebben om de dag door te komen. Maar koolhydraten zijn langzame suikers. Dat betekent dat het even duurt voordat het lichaam deze heeft verband. Er zijn twee soorten koolhydraten:

  •         Enkelvoudige koolhydraten

Deze koolhydraten worden snel opgenomen door het lichaam, maar ook even snel weer afgebroken. Ze geven je dus een energieboost die ook heel snel weer afneemt. Vaak heb je na het eten of drinken van enkelvoudige koolhydraten een suikerdip. Denk bij enkelvoudige koolhydraten bijvoorbeeld aan snoep en cola.

  •         Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten worden minder snel afgebroken door je lichaam. Je lichaam moet deze koolhydraten namelijk eerst opsplitsen in verschillende enkelvoudige koolhydraten. En dit kost tijd. Hierdoor wordt de energie die je uit deze koolhydraten krijgt verspreid over een langere periode. Het gevolg is geen energieboost en suikerdip, maar een stabiele stijging van je energie die langer duurt en minder hard daalt.

Voordelen van een koolhydraatarm dieet

Het eten van koolhydraten is op zich geen probleem. Het gaat ‘mis’ als je teveel koolhydraten eet. Wij Nederlanders eten nogal wat koolhydraten. Denk aan brood als ontbijt, brood bij de lunch en aardappels, pasta of rijst als avondeten. Een beetje minder kan dus goed zijn.

Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm dieet?

Minder vreetbuien

Als je iets eet met veel enkelvoudige koolhydraten (snelle suikers) krijg je eerst een energieboost en dan de beroemde suikerdip. In die suikerdip voel je je vaak energieloos en moe. Je lichaam snaktnaar nieuwe energie. En die vind je in, je raadt het al,koolhydraten. Het gevolg: een vreetbui.

Laat je eten met veel snelle suikers zoveel mogelijk staan? Dan heb je waarschijnlijk ook geen last van de suikerdip en ga je uiteindelijk minder snacken.

Kleinere kans op hart- en vaatziekten

Er zijn een aantal oorzaken voor hart- en vaatziekten. Denk aan ouderdom, roken of ongezond eten. Deze drie dingen zorgen voor een vervuilde bloedbaan en uiteindelijk dus voor grotere problemen. Maar ons lichaam is niet voor één gat te vangen. Het heeft namelijk zelf een schoonmaakmiddel op de markt gebracht: HDL-cholesterol.

Dat schoonmaakmiddel haalt je lichaam uit het eten van goede vetten. Niet uit de patat die je bij de snackbar om de hoek haalt, maar bijvoorbeeld uit een avocado of kokosnoot. Koolhydraatarm eten bevat vaak heel veel van die goede vetten en helpt je dus je bloedbaan spik en span te houden. Meer weten over cholesterol? Check de website van de hartstichting.

Afvallen geblazen

DE reden waarom mensen koolhydraatarm eten: je valt er van af. Dat komt doordat je lichaam geen koolhydraten heeft om om te zetten in vet en daarom maar aan de slag gaat om je huidige vetopslag te verbranden. Dat is gelijk twee voor de prijs van één: je maakt geen extra vet aan én je verbrandt vet.

Daarnaast neemt je hongergevoel af omdat je de suikerdip vermijdt. Je hebt dus minder zin in snacks.

Nadelen van een koolhydraatarm dieet

Nou, dat is dan duidelijk. Iedereen gaat lekker koolhydraatarm eten. Nou, wacht even. Ondanks dat het fantastisch klinkt is een koolhydraatarm dieet niet voor iedereen weggelegd. Je doet het namelijk niet zomaar even: het vergt wat voorbereiding en aanpassingen. Wat zijn de nadelen van een koolhydraatarm dieet?

  1. Het is (heul) moeilijk
    Heb jij zo’n vriend of vriendin die alles kan eten wat hij/zij wilt? Of een lekkere bourgondische familie? Bereid je dan maar goed voor. Er komt een moment waarop jij in een restaurant zit met je salade met geitenkaas en vijgen. En dat degene tegenover jou een lasagne van een paar kilo aan het wegwerken is. Of als je bij je ouders thuiskomt en je moeder net de pan aardappels op tafel zet naast de met jus bedropen gehaktballen.Als je een koolhydraatarm dieet volgt moet je vaak ‘nee’ zeggen en in restaurants nét even verder kijken dan de specialiteit van de chef. Oh en bereid je voor op opmerkingen zoals: ‘Dat heb jij toch niet nodig?’ en ‘Eén keer kan toch wel?’
  1. Je moet (leren) koken
    Geen keukenprins(es)? Dan moet je dat maar gauw worden. Want alles wat uit een pakje of zakje komt, bevat ontzettend veel suikers. Wil je er dus echt helemaal voor gaan? Maak dan je eigen pastasaus, curry of nasi.Maar geen zorgen: zo moeilijk is het niet. Na één keer heb je het meestal wel onder de knie.
  1. Denk om je zoutbehoefte
    Je lichaam heeft zout nodig. En dit haalt het vaak uit brood. Volg je een koolhydraatarm dieet en eet je dus (bijna) geen brood? Dan kan het gebeuren dat je te weinig zout opneemt. Voeg het in dit geval zelf toe aan je maaltijden.
  1. Het allerbelangrijkste: sla niet door
    Iedereen begrijpt wel dat teveel koolhydraten eten slecht voor je is. Maar ook te weinig koolhydraten eten is niet goed voor je. Sla daarom nooit door in je dieet en probeer niet volledig koolhydraatvrij te eten. Naast dat je lichaam suiker nodig heeft, moet het ook ergens aan voedingsvezels zien te komen. Als je besluit koolhydraatarm te gaan eten, kijk dan altijd goed naar wat je wel en niet binnenkrijgt. En twijfel je of je gezond bezig bent? Ga dan even langs je arts of een diëtist.


Heb jij wel eens koolhydraatarm gegeten? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Show More

Gastblogger Annemarie

Als marketing communicatie professional weet ik wat jij wilt lezen. Maar als mens schrijf ik gewoon lekker waar ik zelf zin in heb. (Suggesties zijn altijd welkom.) Oh en m'n bio? Utrecht, relatie, geen kids, (nog) geen kat en veel liefde voor eten en wijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close